Την τακτική «αφαίμαξης» των Οργανισμών Λιμένων της χώρας, μεταξύ αυτών και του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, αναδεικνύουν με ερώτησή τους προς τους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, 24 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ αυτών και οι Βουλευτές Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης και Σωκράτης Βαρδάκης.
«Κατά τις Γενικές Συνελεύσεις που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, το ΤΑΙΠΕΔ, εντελώς ξαφνικά, ανακοίνωσε τη διανομή μερίσματος για λογαριασμό του και προχώρησε στην ανάληψη μεγάλου ποσού από τα αδιάθετα κέρδη των προηγούμενων χρήσεων» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Από τον Οργανισμό Λιμένα Ηρακλείου για παράδειγμα, πήρε ως μέρισμα 6.500.000 €, από τον Ο.Λ. Πάτρας 2.560.000 €, από τον Ο.Λ. Ηγουμενίτσας 5.000.000 εκ. €. Δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά σχετικά με τις προθέσεις της Κυβέρνησης για το μέλλον των Οργανισμών – θυμίζω ότι στελέχη του κυβερνώντος κόμματος έχουν κατ’ επανάληψη δηλώσει ότι θα εφαρμόσουν το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων και στα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Με ποια άραγε στοιχεία θα αξιολογηθεί η οικονομική κατάσταση των λιμένων; Με τα κέρδη και τα αποθεματικά που είχαν συγκεντρώσει, ή με τα οικονομικά στοιχεία που προκύπτουν μετά την οικονομική «αφαίμαξη;».
Τονίζεται ότι η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, συνέβαλε στην πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων και στην χρηματοδότηση έργων συντήρησης των υποδομών τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων από το οποίο ήταν αποκλεισμένοι πριν το 2015. Ταυτόχρονα, με το νόμο 4597/2019 ανέτρεψε τον σχεδιασμό προηγούμενων Κυβερνήσεων για ιδιωτικοποίησή τους και θεσμοθέτησε την πραγματοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων σε ορισμένες δραστηριότητες, μέσω υποπαραχωρήσεων, με τη διατήρηση όμως του δημόσιου χαρακτήρα των Οργανισμών Λιμένων, σύμφωνα και με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές.
Σε αυτό το πλαίσιο και με γνώμονα την οικονομική και εμπορική αναζωογόνηση των λιμένων, λειτούργησαν, από το 2016 και μετά, οι νέες τότε Διοικήσεις των 10 Οργανισμών Λιμένων ΑΕ, παράγοντας σημαντικά αποτελέσματα σε διάφορους τομείς, και κυρίως στον οικονομικό όπου προ των πρόσφατων αυθαίρετων παρεμβάσεων του ΤΑΙΠΕΔ είχαν κατορθώσει να συγκεντρώσουν για το σύνολο των λιμένων, μέσω του τακτικού αποθεματικού και των αδιάθετων κερδών προηγούμενων χρήσεων περισσότερα από 50 εκ. ευρώ διαθέσιμων πόρων. Τα ποσά αυτά προορίζονταν για την πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων οι οποίες θα οδηγούσαν στην περαιτέρω ανάπτυξη των δημόσιων Οργανισμών Λιμένων και στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ. κ. Υπουργούς:
- Οικονομικών
- Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: «Αφαίμαξη των Δημόσιων Οργανισμών Λιμένων».
Τα 10 Περιφερειακά λιμάνια της χώρας έχουν πολλές δυνατότητες και διαθέτουν όλα τα εχέγγυα ώστε να βοηθήσουν σημαντικά στην ανάπτυξη της τοπικής, περιφερειακής και εθνικής Οικονομίας. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, σταθερά δεσμευμένη στη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα τους και στην ενίσχυση των δυνατοτήτων τους, συνέβαλε στην πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων και στην χρηματοδότηση έργων συντήρησης των υποδομών τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων από το οποίο ήταν αποκλεισμένοι πριν το 2015. Επίσης με το νόμο 4597/2019 ανέτρεψε τον σχεδιασμό προηγούμενων Κυβερνήσεων για ιδιωτικοποίησή τους και θεσμοθέτησε την πραγματοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων σε ορισμένες δραστηριότητες, μέσω υποπαραχωρήσεων, με τη διατήρηση όμως του δημόσιου χαρακτήρα των Οργανισμών Λιμένων, σύμφωνα και με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές.
Σε αυτό το πλαίσιο και με γνώμονα την οικονομική και εμπορική αναζωογόνηση των λιμένων, λειτούργησαν, από το 2016 και μετά, οι νέες τότε Διοικήσεις των 10 Οργανισμών Λιμένων ΑΕ, παράγοντας σημαντικά αποτελέσματα σε διάφορους τομείς, και κυρίως στον οικονομικό όπου προ των πρόσφατων αυθαίρετων παρεμβάσεων του ΤΑΙΠΕΔ είχαν κατορθώσει να συγκεντρώσουν για το σύνολο των λιμένων, μέσω του τακτικού αποθεματικού και των αδιάθετων κερδών προηγούμενων χρήσεων περισσότερα από 50 εκ. ευρώ διαθέσιμων πόρων.
Τα ποσά αυτά προορίζονταν για την πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων οι οποίες θα οδηγούσαν στην περαιτέρω ανάπτυξη των δημόσιων Οργανισμών Λιμένων και στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Ωστόσο, ξαφνικά, κατά τις ετήσιες γενικές συνελεύσεις των Οργανισμών, που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, ο βασικός μέτοχος των Λιμένων ΑΕ, το ΤΑΙΠΕΔ, ανακοίνωσε, στις περισσότερες των περιπτώσεων, τη διανομή μερίσματος για λογαριασμό του και παράλληλα προχώρησε στην ανάληψη μεγάλου ποσού των αδιάθετων κερδών προηγούμενων χρήσεων.
Το μέγεθος της απώλειας κερδών και αποθεματικού στους Οργανισμούς φαίνεται να είναι σχεδόν ολικό , ενώ ενδεικτικά αναφέρεται ότι στον Οργανισμό Λιμένα Βόλου το ΤΑΙΠΕΔ πήρε ως μέρισμα το σύνολο σχεδόν των ετήσιων κερδών (1.440.000€), στον Οργανισμό Λιμένα Ηρακλείου πήρε ως μέρισμα 6,500.000 € (2,5 εκ σύνολο κερδών για το 2018 και 4 εκ. αδιάθετα κέρδη προηγούμενων χρήσεων), στο Οργανισμό Λιμένα Πάτρας πήρε ως μέρισμα 2,.560.000 € (60.000 σύνολο κερδών για το 2018 και 2,5 εκ από τα αδιάθετα κέρδη προηγούμενων χρήσεων), στον Οργανισμό Λιμένα Ηγουμενίτσας πήρε ως μέρισμα 5.000.000 εκ. € (2 εκ. € σύνολο κερδών για το 2018 και 3 εκ. € από τα αδιάθετα κέρδη προηγούμενων χρήσεων).
Τέλος, η εν λόγω εξέλιξη δημιουργεί έντονα ερωτηματικά και σχετικά με τις προθέσεις της Κυβέρνησης για το μέλλον των Οργανισμών, αφού ουκ ολίγες φορές στελέχη του κυβερνώντος κόμματος δήλωναν ότι η Κυβέρνηση θα εφαρμόσει το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων και στα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας, ενώ ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας ανακοίνωσε ότι το μέλλον των Οργανισμών θα αποφασιστεί μετά και τις μελέτες αξιολόγησης και βιωσιμότητας που ανέθεσε το ΤΑΙΠΕΔ σε εταιρεία, προκειμένου να επιλεγεί το βέλτιστο μοντέλο αξιοποίησης. Αλήθεια, με ποια οικονομικά στοιχεία θα αξιολογηθεί η οικονομική κατάσταση των λιμένων; Με τα κέρδη και τα αποθεματικά που είχαν συγκεντρώσει οι Διοικήσεις των Οργανισμών ή με τα οικονομικά στοιχεία που προκύπτουν μετά την οικονομική «αφαίμαξη»;
Επειδή η αποτελεσματική λειτουργία των 10 λιμένων (Ηράκλειο, Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο, Πάτρα, Βόλος, Ηγουμενίτσα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Κέρκυρα), των οποίων τη μοναδική μετοχή διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, επηρεάζει αποφασιστικά την οικονομική κατάσταση και την κοινωνική πραγματικότητα σε μεγάλες περιφέρειες της χώρας αλλά και το δημόσιο συμφέρον συνολικά,
Επειδή η αφαίμαξη των σημαντικών αυτών πόρων που προορίζονταν για την πραγματοποίηση καίριων επενδύσεων, δημιουργεί προβλήματα στην λειτουργία των Οργανισμών και στους χρήστες των λιμένων,
Επειδή μια σημαντική προσπάθεια που έγινε στα χρόνια της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τόνωση της λειτουργίας των περιφερειακών λιμανιών, κινδυνεύει να ανακοπεί από τις πρακτικές της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του ΤΑΙΠΕΔ,
Επειδή η «υφαρπαγή» των πόρων των Οργανισμών, τους αποδυναμώνει οικονομικά και δημιουργεί μια κατάσταση απαξίωσης, που κάνει τις προσπάθειες για παραχώρηση των μετοχών τους σε ιδιώτες να εμφανίζεται ως μοναδική λύση σε ιδιώτες των μετοχών τους, σε αντίθεση με τις προβλέψεις του νόμου 4597/2019 που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Ποιο είναι το μέρισμα που ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ και ποιο είναι το ποσό από τα Αδιάθετα Κέρδη Προηγούμενων Χρήσεων που αφαιρέθηκε από τους Οργανισμούς Λιμένων για το έτος 2019 κατά την πραγματοποίηση των ετήσιων Γενικών Συνελεύσεων των Οργανισμών, συνολικά αλλά και για κάθε Οργανισμό;
- Για ποιο λόγο αποφασίστηκε η «αφαίμαξη» των Οργανισμών Λιμένων με τόσο υψηλά μερίσματα;
- Πως θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που θα προκύψουν στη λειτουργία των Οργανισμών Λιμένων και πως θα υλοποιηθεί το επενδυτικό τους πρόγραμμα μετά την αφαίρεση του τακτικού αποθεματικού και των αδιάθετων κερδών;
- Υπάρχει απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να γίνουν οι προαναφερόμενες ενέργειες;